2024 was voor Bank Van Breda een positief jaar over de hele lijn. Duurzame groei en vooruitgang stonden centraal: van een toegenomen tevredenheid bij zowel onze klanten als onze collega’s tot het bereiken van indrukwekkende financiële mijlpalen. Onze CEO, Dirk Wouters, deelt zijn inzichten over de hoogtepunten van het afgelopen jaar, de uitdagingen, de kansen die de bank heeft gegrepen en de ambities voor de toekomst. Lees mee hoe onze bank, gedreven door waarden, blijft innoveren en groeien. De focus hierbij blijven de noden van onze klanten, de zeer specifieke doelgroep van ondernemers en vrije beroepen.
2024 was een dynamisch jaar voor de bank met meer dan één hoogtepunt. We werden opnieuw bekroond als Beste werkplek van België en onze klantentevredenheid bereikte een historisch hoge Net Promoter Score van 60. Ook financieel en commercieel noteren we recordresultaten. Zo werd de kaap van 25 miljard euro toevertrouwd vermogen overschreden. Dat bevestigt het vertrouwen van ondernemers en vrije beroepen in onze professionaliteit en dienstverlening. Ook het financieel resultaat kent een positieve groeicurve en haalt de kaap van 100 miljoen euro. Dankzij deze financiële gezondheid kunnen we blijven investeren in de toekomst, met focus op het verbeteren van de klantbeleving en de kwaliteit van onze service.
Economie kent ups en downs en ook onze klanten ervaren een bepaalde conjunctuur. Het zijn de uitdagingen en opportuniteiten op lange termijn die hen nog meer bezighouden: krapte op de arbeidsmarkt, de impact van technologie en de klimaatuitdagingen. Een ondernemer of vrije beroeper die hierover een klankbord zoekt, is bij ons aan het juiste adres. Met Bank Van Breda The SQUARE en gesprekstafels brengen we klanten samen om elkaar te inspireren en om kennis te delen. De positieve energie tussen de deelnemers werkt aanstekelijk. Daarnaast zijn onze account managers een rechtstreeks klankbord, als vermogenspartner die vanuit de professionele activiteit nooit het privé-aspect en de samenhang tussen de twee uit het oog verliest.
Technologie biedt duidelijk een meerwaarde in ons leven. Doordat we beschikbare data nog beter kunnen inzetten, zal technologie nog meer comfort kunnen bieden. In onze rol van vermogenspartner bieden we met de toepassing MyPlan nu al op elk moment een actueel overzicht van de vermogensopbouw.
Tegelijkertijd versterkt de stilaan allesoverheersende technologie onze nood aan warm contact en connectie, zeker als het over vermogen en financiën gaat, waar vertrouwen cruciaal is. De coachende rol van de accountmanagers van Bank Van Breda als vermogenspartner zal nog aan belang winnen, zeker op sleutelmomenten. Zo is de overname van een praktijk of bedrijf een emotioneel beladen proces. Daar kan je niet zomaar technologie op loslaten.
Duurzaamheid betekent voor Bank Van Breda duurzame relaties met al onze stakeholders: klanten, medewerkers, aandeelhouders, toezichthouders, samenleving én de planeet.
We hebben impact op de financiering van de transitie naar een groene economie. Daarnaast nemen we onze rol op als beleggingsadviseur. We vervullen daarbij zelfs een voorbeeldfunctie. We zijn al in 2017 begonnen met onze rechtstreekse voetafdruk te meten en hebben deze ondertussen gehalveerd. Voor de resterende uitstoot zetten we in op compensatie via concrete aanplantingsprojecten, lokaal en internationaal. We ondersteunen onze klanten bij deze transitie uiteraard via kredietverlening, maar we willen hen ook inspireren. Door energetische renovatieprojecten bijvoorbeeld niet alleen vanuit de nood van de maatschappij te benaderen, maar ook financieel en vanuit waardecreatie. Eerst moeten er investeringsbeslissingen genomen worden. Pas nadien volgt de vraag naar financiering.
Technologische disruptie, veranderende regelgeving en de investeringen om aan die regelgeving te beantwoorden, staan hoog op de agenda. De belangrijkste uitdaging is wellicht dat dit ons niet afleidt van onze kerntaken waarmee we als financiële sector bijdragen aan de samenleving. Zorgen voor veilig betalingsverkeer, financiering van de economie en het beheren en beschermen van het opgebouwd vermogen waar onze klanten zo hard voor gewerkt hebben. Bank Van Breda vertaalt dit verder in het overzicht en inzicht dat ze haar klanten geeft in het optimaliseren van hun vermogensopbouw.
Dat is zo. De fundamenten van onze dienstverlening zijn de waarden gespecialiseerd, persoonlijk en proactief. De leefwereld van onze klanten door en door begrijpen, maakt dat we kunnen anticiperen. Zo kennen we bij de eindeloopbaan de uitdagingen van ondernemers en vrije beroepen. Daardoor kunnen we met een jonge generatie alvast het gesprek aangaan over de uitdagingen die hen wachten. Bank Van Breda neemt niet alleen het initiatief om de dialoog aan te gaan over de huidige vermogenssituatie, maar we extrapoleren ook naar de toekomst. Dat onze klanten hiervoor een vaste en bereikbare contactpersoon hebben, komt uit elk klantentevredenheidsonderzoek terug als dé grote plus. In ons persoonlijk model start de klantenervaring vanuit de bedrijfscultuur en de persoonlijke waarden van de medewerkers. Onze meer dan 600 collega’s worden gedreven door eerlijkheid, verantwoordelijkheid en enthousiasme.
Een kroon op het werk van het management en alle collega’s. De permanente dialoog met elke medewerker over motivatie, inzetbaarheid en persoonlijke ontwikkeling maakt echt het verschil. Gemotiveerde medewerkers zijn wellicht hét kapitaal van onze bank. Opleiding, ervaringsuitwisselingen, reflectiemomenten, coachings,... het zijn allemaal middelen om die intrinsieke motivatie wakker te houden. Mét een positieve impact voor het bedrijf.
Mijn boodschap is er een van dankbaarheid en trots voor wat we samen bereikt hebben, maar ook één van optimisme en vertrouwen in de toekomst. De wisselwerking tussen gemotiveerde enthousiaste medewerkers en tevreden klanten, zorgt voor een sterke volumegroei. Dit resulteert in een vliegwiel dat bijzonder krachtig draait en mooie perspectieven blijft bieden.